Picture

Vertrekpunt: Bloemmolenkaai Te Diksmuide (rechtover de Ijzertoren)
Aankomst: Idem aan vertrekpunt
Afstand: Ongeveer een 30km

De ijzer is een zeer traag stromende rivier. Je kan de stroming zelfs bijna niet eens waarnemen. Daardoor is het heel makkelijk om tegen de stroom in te varen.
Wij zijn vertrokken aan de jachtkaai van Diksmuide. Hier is het heel makkelijk in- en uit stappen in de kayaks. We lagen dan wel tussen de jachten, maar de mensen daar wensten ons allemaal een goed reis! Vriendelijke mensen die west vlamingen.

Picture
De eerste kilometers hadden niet veel bezienswaardig. Maar kenmerkte zich vooral door enkele lange rechte stukken. Sommige van wel 5km lang! Na 7km gepeddeld te hebben kwamen we de eerste brug tegen. De Knokkebrug. Net voor deze brug licht er een mooie aanlegsteiger voor kayaks. Hier hebben we dan ook onze eerste rust pauze genomen. We waren niet alleen. We werden snel vergezeld van enkele eenden welke uit waren op onze boterhammen.
Aan deze steiger stond ook een informatieve koepel waarin informatie stond over de geschiedenis van de ijzer.

Net voorbij de Knokkebrug kom je een splitsing tegen met het kanaal Ijzer - Ieper. Wij gaan hier rechtdoor richting Fintele. Vanaf hier begint de Ijzer wat meer te kronkelen. Op de hele tocht zijn we amper bomen tegengekomen welke aan de oever stonden. Het was die dag 25° en nergens een plekje schaduw te vinden. De koeien hadden het er ook warm van.  De ijzer heeft vele kleine grachten welke weiden van elkaar scheiden. Deze zijn bijna allemaal doodlopend en soms heel smal. Maar dit hield ons niet tegen om eens op ontdekking te gaan in zo een gracht.

In Fintele kwamen we terug een splitsing tegen, deze keer met het Lokanaal. Hier licht ook de Fintelesluis. Wij gaan verder richting Roesbrugge en hoeven dus de sluis niet te nemen. Ook hier licht een mooie steiger voor onze boot en komen we terug een informatieve koepel tegen. Tijd om terug een hap te eten. Aan deze sluis licht ook een goed restaurantje waar we een heerlijke dame blanche hebben gegeten.

We hebben onze tocht verder gezet tot aan de eerst volgende brug na Fintele. Nadien werd het voor ons tijd om de terugweg te peddelen. Aan deze brug was er terug de gelegenheid om in- en uit te stappen.

Het was een zeer geslaagde en mooie tocht. Voor herhaling vatbaar. We hebben op de gehele tocht maar 2 boten tegengekomen. Allen staken ze vriendelijk hun hand uit.